Nieuwe media

 

Nieuwe media


Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Nieuwe media verwijst
naar on-demand toegang tot inhoud, altijd en overal, op elk digitaal
apparaat, evenals interactieve user feedback, en creatieve participatie. Een
ander aspect van de nieuwe media is de real time genereren van nieuwe en
ongereguleerde content. 
[ 1 ]


De meeste technologieën beschreven als “nieuwe media” zijn digitaal,
vaak met kenmerken worden 
gemanipuleerd ,
networkable,
dichte , samendrukbaar ,
en 
interactief . 
[ 2 ] Enkele
voorbeelden kan het zijn 
Internet ,
websites, computer multimedia, 
videogames ,
cd-roms, en DVD’s. 
Nieuwe
media bevat geen 
televisieprogramma’s ,
speelfilms, 
tijdschriften , boeken of
papieren publicaties – tenzij zij technologieën die digitale
interactiviteit te bevatten. 
[ 3 ] Wikipedia ,
een online encyclopedie, is een voorbeeld, een combinatie van
internet toegankelijke
digitale tekst, afbeeldingen en video met weblinks, creatieve
participatie van medewerkers, interactieve feedback van de gebruikers en
de vorming van een deelnemer gemeenschap van redacteuren en donoren ten
behoeve van niet-communautaire lezers. 
Facebook is
een voorbeeld van de 
sociale
media
 -model,
waarin de meeste gebruikers zijn Ook deelnemers.

 

Geschiedenis [ bewerken ]

In de jaren 1960, verbindingen tussen computers en radicale kunst
begon te groeien sterker. Het was
pas in de jaren 1980 dat 
Alan
Kay
en zijn medewerkers bij Xerox
PARC
 begon het
geven 
berekenbaarheid van
een 
personal
computer
 voor
het individu, in plaats van een grote organisatie die verantwoordelijk is
voor dit. “In de late jaren 1980
en vroege jaren 1990, echter, lijken we een ander soort parallelle relatie
tussen maatschappelijke veranderingen en getuige 
computer
design
 . Hoewel
causaal ongerelateerde, conceptueel is het logisch dat de 
Koude
Oorlog
 en het
ontwerp van de website vond plaats op exact Tegelijkertijd. “ 
[ 3 ]

Schrijvers en filosofen, zoals Marshall
McLuhan
 waren
instrumentaal in de ontwikkeling van de 
media-theorie in
deze periode. Zijn
inmiddels beroemde verklaring in 
Understanding
Media: The Extensions of Man
 (1964)
dat “ 
het
medium is de boodschap
 ‘vestigde
de aandacht op de te vaak genegeerd invloed media en technologie zelf, in
plaats van hun “inhoud” hebben op mensen’ ervaring van de wereld en de
maatschappij in grote lijnen.

Tot in de jaren 1980 media zich
primair op print-en 
analoge uitzendingen modellen,
zoals die van 
televisie en radio . De
laatste vijfentwintig jaar hebben de snelle transformatie in media die zijn
gegrond op het gebruik van digitale technologieën, zoals het gezien
internet en videospelletjes . Deze
voorbeelden zijn slechts een klein voorstelling van nieuwe media. Het
gebruik van 
digitale
computers
heeft veranderd de resterende ‘oude’ media, zoals
voorgesteld door de komst van 
digitale
televisie
 en online
publicaties
 . Zelfs
traditionele media vormen, zoals de drukpers zijn getransformeerd door de
toepassing van technologieën zoals 
beeldmanipulatiesoftware
zoals 
Adobe
Photoshop
 en
desktop publishing tools.


Andrew L. Shapiro
 (1999)
stelt dat de “opkomst van nieuwe, digitale technologieën signaleert een
potentieel radicale verschuiving van die in de controle van informatie,
ervaring en middelen” (Shapiro aangehaald in Croteau en Hoynes 2003: 322). 
W. Russell
Neuman
(1991)
suggereert dat terwijl de “nieuwe media” zijn technische mogelijkheden te
trekken in een richting, economische en sociale krachten terug te trekken in
de tegenovergestelde richting. 
Volgens
Neuman, “We zijn getuige van de evolutie van een universele onderling
verbonden netwerk van audio-, video-, en elektronische tekst communicatie
dat het onderscheid tussen interpersoonlijke en massacommunicatie en tussen
publieke en private communicatie zal vervagen” (Neuman aangehaald in Croteau
en Hoynes 2003: 322).Neuman stelt dat nieuwe media zal:

bullet Veranderen de betekenis van de
geografische afstand.
bullet Zorgen voor een enorme toename van
het volume van de 
communicatie .
bullet Bieden de mogelijkheid van het
verhogen van de snelheid van de communicatie.
bullet Bieden mogelijkheden voor
interactieve communicatie.
bullet Laat vormen van communicatie die
eerder werden gescheiden te overlappen en interconnect.

Lees meer hierover zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_media

 

Advertenties